headerfooter-HTM-nieuwsbriefTekengebied-1@2x
Beste lezer,

Graag informeren wij u over ontwikkelingen rondom het HTM Panel en de kwaliteit van onze dienstverlening. Ook in deze bijzondere tijd. Om u als panellid op de hoogte te houden sturen wij deze nieuwsbrief.

Veel leesplezier!

HTM-panel.nl
Met de verdere versoepelingen van de coronamaatregelen komt het ‘normale’ leven voor veel mensen steeds meer op gang. Door heropening van het middelbaar en hoger onderwijs en de recreatieve bestemmingen kiezen mensen weer vaker voor een reis met het openbaar vervoer. We merken dat het tijdens de spitsen weer drukker wordt. Onder andere omdat veel mensen nog thuiswerken is het aantal reizigers in bus en tram nog niet helemaal terug op het niveau van voor de coronacrisis.

We blijven graag horen hoe u het reizen met HTM ervaart. Wat gaat er goed en wat kan beter? Dus maakt u binnenkort weer een reis met bus of tram? Laat ons dan vooral weten wat u van uw reis vindt en vul een ritbeoordelingsformulier in. Dit kan overigens ook heel snel via de HTM - reisinformatie app.

Resultaten HTM ritbeoordelingen derde kwartaal 2021

HTM-panel beoordeelt het reizen met HTM met een 7,8

U vult regelmatig een ritbeoordeling in. Samen met die van andere deelnemers geeft dat ons inzicht in hoe u het reizen met HTM ervaart. Het derde kwartaal van dit jaar hebben we meer dan 530 ritbeoordelingen ontvangen. Het gemiddelde rapportcijfer wat u ons geeft is een 7,8. Dit is aanzienlijk beter dan dezelfde periode vorig jaar. Toen gaf u ons een 7,5. Het geeft ons het vertrouwen dat we op de goede weg zijn.
Grafiek HTM panel
In bus of tram geldt nog wel een mondkapjesplicht. U mag zoals altijd wel gewoon naast elkaar zitten. Wij openen voor u de deuren als tram of bus stoppen bij de halte. Daarmee zorgen we voor extra ventilatie. Het HTM Panel beoordeeld het veiligheidsgevoel tijdens de reis dit kwartaal met een 8,0. Een jaar geleden was dit nog een 7,7.
Bedankje HTM deelnemers

Bedankje voor alle deelnemers aan het HTM Panel

Onlangs hebben wij iedereen die zijn/haar adresgevens juist heeft geregistreerd bij het HTM Panel, een presentje gestuurd. Het afgelopen jaar heeft u niet altijd met tram of bus kunnen reizen zoals u gewend was. Onze bussen en trams zijn wel al die tijd blijven rijden, maar mochten vele maanden alleen voor noodzakelijke reizen worden gebruikt. We waarderen het des te meer dat u deelnemer van het HTM Panel bent geworden of gebleven en ons laat weten wat u van onze dienstverlening vindt. Zo kunnen wij de vinger aan de pols houden als het gaat om de kwaliteit van onze dienstverlening. Als daar ook de juiste gegevens zoals wagennummer en instaptijd bij zijn vermeld, geven wij uw opmerkingen door om bijvoorbeeld een storing aan een voertuig te verhelpen. Complimenten brengen wij natuurlijk graag over aan de betreffende collega of afdeling.

Zijn uw gegevens nog juist?

Soms komt het voor dat we door ontbrekende informatie in het postadres, niet iedereen een attentie kunnen sturen. Pas geleden ontving u daarom van ons een email met een verzoek om uw gegevens zoals die bij ons bekend zijn, even te controleren en waar nodig te wijzigen. Onder de deelnemers die hun gegevens hebben nagekeken verloten we een paar echte Haagse prijzen.

Nieuwe kaartlezers in bus en tram

In alle bussen en trams van HTM zijn nieuwe OV-chipkaartlezers geplaatst. En dat is soms even wennen. Het in- en uitchecken met deze nieuwe kaartlezers is te vergelijken met het contactloos betalen in de winkel. In- en uitchecken kan het beste door het vervoerbewijs aan de onderzijde even stil voor het apparaat te houden. Wacht tot de kaartlezer piept en toont dat de in- of uitcheck is geslaagd. Herkent de kaartlezer uw vervoerbewijs niet? Probeert u het dan nog een keer door uw kaart opnieuw aan te bieden en stil te houden voor het apparaat. Het gemak in- uitchecken wordt door het HTM panel in het derde kwartaal 2021 beoordeeld met een 8,2. Een jaar geleden was dit een 8,3.

Nieuwe informatiepanelen op halten met digitale reisinformatie

Begin dit jaar is op alle halten waar digitale reisinformatie borden staan, de informatie in de halte vernieuwd. De belangrijkste aanpassing, waar u ook regelmatig opmerkingen over maakt, is het ontbreken van het lijstje met vertrektijden in de abri. Daarvoor in de plaats is een QR code afgedrukt. De papieren overzichten zijn erg foutgevoelig en bieden daardoor niet altijd de juiste informatie.

Wilt u de actuele haltevertrektijden bekijken? Scan dan de code op het paneel met uw telefoon. Of raadpleeg de HTM site of HTM reisinformatieapp. Komende tijd worden de panelen nog op enkele punten gebruiksvriendelijker gemaakt. Op halten waar geen digitale reisinformatie beschikbaar is, blijft het lijstje met vertrektijden gewoon hangen. De informatie op de halte wordt door het HTM panel in het derde kwartaal 2021 beoordeeld met een 7,9. Een jaar geleden was dit een 7,8. We hopen door verdere verbeteringen het cijfer nog verder te verhogen.
Preview display cabinet - 1104 - Kunstmuseum-Museon (1)

Resultaten gebruik QR codes

HTM gebruikt tegenwoordig op veel plekken QR codes. Dit is een vierkante code dat is opgebouwd uit witte en zwarte vierkantjes. Door het scannen van deze code met een mobiele telefoon kunt u snel informatie ophalen. De invullers die de HTM codes wel eens raadplegen doen dit vooral op de halte voor het raadplegen van de actuele vertrektijden ( haltevertrekstaat). Maar ook voor het zoeken naar informatie over geplande werkzaamheden. Daarnaast kunt u dit soort codes ook tegen komen in de Innovatietram en op de HTM-Servicepunten voor het beoordelen van de service. 45% van de invullers in augustus geeft aan het prettig te vinden om in het algemeen informatie via QR codes op te zoeken. Invullers tot 30 jaar vinden dit het prettigst.

Strandomroepen

HTM heeft dit voorjaar in diverse tram-buslijnen extra bestemmingen naar de kust omgeroepen. Dit is een aanvulling op de reeds bestaande toeristische bestemmingen die door heel het netwerk worden omgeroepen. We vroegen of u de strandbestemmingen heeft opgemerkt en wat u hiervan vindt. Ongeveer een derde van de invullers heeft deze inderdaad gehoord en daarvan is 10% uitgestapt door het omroepbericht terwijl ze dat niet van plan waren. 77% van de invullers vindt dat wij bij meer halten extra bestemmingen mag omroepen. Vooral voor toeristen en slechtzienden. Kanttekening is wel dat de omroepberichten niet te lang /te veel mag worden.

Resultaten Beachtram

In de zomer reed op de route van tram 1 de Beachtram, beter bekend als De Bikinilijn. Deze tram was omgetoverd tot een belevenis. Het strandgevoel was zowel in de tram als daarbuiten doorgevoerd. Met vrolijke bestickering, geluid en geur brengt HTM reizigers naar hun bestemming. HTM is benieuwd of deze tram u was opgevallen. 63% van de invullers had al van de tram gehoord nog voordat ze de enquête hadden gezien. 36% heeft de tram ook daadwerkelijk zien rijden.
HTM beachtram foto HTM Chris Westerduin (Middel)
Foto: Chris Westerduin

HTM Panel zoekt nog meer deelnemers

Wij zijn altijd op zoek naar reizigers die graag hun mening willen geven over HTM. We horen graag van onze klanten wat er beter kan en hoe we dat het beste kunnen veranderen. Heeft u familie, vrienden of kennissen van 16 jaar of ouder die ook wel eens met HTM reizen? Attendeer hen dan op deelname aan het HTM Panel, zij kunnen zich aanmelden via htmpanel.nl. Want elke mening telt!
Marije Heerikhuisen
Marije Heerikhuisen
HTM Personenvervoer N.V.
Projectleider HTM-panel
info@htmpanel.nl
Gideon van der Hulst
Gideon van der Hulst
Citisens B.V.
Beheerder HTM-panel
info@htmpanel.nl
visuals Nieuwsbrief HTMTekengebied 2@4x
MailPoet