headerfooter-HTM-nieuwsbriefTekengebied-1@2x
Beste lezer,

Graag informeren wij u over ontwikkelingen rondom het HTM-Panel en de kwaliteit van onze dienstverlening. Ook in deze bijzondere tijd. Om u als panellid op de hoogte te houden sturen wij deze nieuwsbrief.

Veel leesplezier!

HTM-panel.nl
De coronapandemie heeft nog steeds veel gevolgen voor onze dagelijkse bezigheden. Ook bij HTM zien we dat het aantal mensen dat momenteel met bus of tram reist, aanzienlijk minder is dan voor de coronacrisis. Maar ook in deze bijzondere tijd horen we graag hoe u het reizen met HTM ervaart. Wat gaat er goed en wat kan beter? Dus maakt u binnenkort toch een reis met bus of tram? Laat ons dan vooral weten wat u van uw reis vindt en vul een ritbeoordelingsformulier in. Dit kan overigens ook heel snel via de HTM - reisinformatie app.

Resultaten HTM ritbeoordelingen eerste kwartaal 2021

HTM-panel beoordeelt het reizen met HTM met een 7,9

U vult regelmatig een ritbeoordeling in. Samen met die van andere deelnemers geeft dat ons inzicht in hoe u het reizen met HTM ervaart. De eerste drie maanden van dit jaar hebben we circa 400 ritbeoordelingen ontvangen. Het gemiddelde rapportcijfer wat u ons geeft is een 7,9. Gezien de bijzondere situatie waar we in zitten, zijn wij heel blij met deze score. Het geeft ons het vertrouwen dat HTM goed op weg is.
kwartaalscore HTM panel 202101
De mate waarin u zich veilig voelt tijdens een reis met HTM is met een 8,2 weer terug op het niveau van voor de coronapandemie. Daarnaast zien we dat het extra schoonmaken van de voertuigen ook helpt om de beoordeling over de netheid van het voertuig te verhogen naar een 8,0. Aandacht is vooral nodig voor de reisinformatie op de halte, hier zien we de score dalen naar een 7,5. Diverse digitale reisinformatieborden zijn soms al langere tijd defect. Zoals op Zoetermeer-Centrum West. Deze borden zijn besteld en staan op de planning om in het derde kwartaal van 2021 te worden vervangen. Blijft u in de tussentijd vooral uw ritbeoordelingen en waarnemingen met ons delen.
HTM_Sneeuw_feb2021_40 (002)

Resultaten onderzoek winters weer

In de periode van 7 t/m 14 februari hadden we te maken met langdurige sneeuwval. Om ervoor te zorgen dat onze reizigers konden blijven rekenen op bus en tram reed HTM een aangepaste dienstregeling. Wij hebben u gevraagd wat u van onze dienstverlening en informatievoorziening vond. 542 panelleden hebben aan dit onderzoek deelgenomen.

Vier op de vijf invullers waren op de hoogte dat HTM een aangepaste dienstregeling reed. Een derde heeft ook daadwerkelijk een reis gemaakt. Hun ervaringen waren vooral langere wacht- en reistijden. Voor een kwart verliep de reis zoals tijdens normale weersomstandigheden. De reisinformatie was niet voor iedereen voldoende. HTM kreeg voor dit aspect een 6,3. Men gaf aan dat niet alle communicatie altijd up-to-date en duidelijk was. Toch kreeg HTM ook veel waardering omdat we onder deze extreme omstandigheden bleven rijden. Verbeterpunten voor de toekomst liggen vooral bij het verbeteren van de communicatie en het sneeuwvrij maken van de halten.

Wijzigingen HTM Servicepunten per 1 februari

Om het aanbod van onze dienstverlening af te stemmen op de veranderde reizigersvraag door de coronacrisis hebben wij een aantal maatregelen genomen. Eén van die maatregelen is het aanpassen van de openingstijden van de Servicepunten op de stations Hollands Spoor, Den Haag Centraal en Zoetermeer Centrum West. Het Servicepunt op station Delft is per 1 februari helaas gesloten vanwege de sterk teruggelopen bezoekersaantallen.

Drukte-indicatie bij vertrektijden in de HTM app

Sinds februari geeft de HTM app bij vertrektijden, ook de drukte-indicatie aan. Eerder was dit al mogelijk bij online reisplanningen. Zo kiest u eenvoudig een reismoment waar u zich het meest prettig bij voelt.

Tram 1 rijdt weer naar zee

De werkzaamheden op het traject van tram 1, zijn na 6 maanden afgerond. ​Met een leuke actie waren de OV Stewards in de week van 8 tot12 maart in tram 1 te vinden om reizigers weer welkom te heten. Ze deelden op gepaste afstand en op een coronaveilige manier een 'reiskoffertje' uit, gevuld met pepermuntjes. De actie werd erg gewaardeerd en reizigers zijn blij dat ze met tram 1 weer helemaal van en naar Scheveningen kunnen reizen.
park +beach

Park+Beach uitgebreid met HTM Fiets en garage Laakhaven en Malieveld

Sinds 1 april kan men met Park+Beach naast de tram ook voor de HTM Fiets kiezen. Reizigers parkeren hun auto in de parkeergarages New Babylon, Laakhaven of Malieveld. Het is voor maximaal 5 personen mogelijk om tram of HTM Fiets bij te boeken om naar Scheveningen te gaan. Park+Beach is een initiatief van de gemeente Den Haag, Q-park en HTM om de verkeersdrukte in Scheveningen te verminderen. De service wordt in de weekenden aangeboden, maar is vanaf 1 april voorlopig elke dag te boeken bij Q-park. Via een QR-code kan men reizen met de tram en met een kortingscode krijg je 2x 1 uur tegoed via de app van HTM Fiets.

Nieuwe kaartlezers in bus en tram

Nieuwe kaartlezer
In januari van dit jaar is HTM gestart met de vervanging van de OV-chipkaartlezers in de bussen. Daarna volgen de rood-beige, de RandstadRail en de R-Net trams. Naar verwachting is HTM eind 2021 klaar met deze omvangrijke klus. De huidige OV-chipkaartlezers zijn aan het einde van hun levensduur en worden daarom vervangen. Het nieuwe type kaartlezer heeft een ander uiterlijk en is voorzien van nieuwe functionaliteiten. Dat wil zeggen dat het apparaat meerdere manieren van in- en uitchecken mogelijk maakt. Te denken valt daarbij niet alleen aan het inchecken met een OV-chipkaart maar ook met een barcode, de mobiele telefoon, betaalpas of creditcard. Maar zover is het nog niet. In eerste instantie kunt u alleen nog in- en uitchecken met uw OV-chipkaart. De werking van de nieuwe kaartlezers gaat HTM goed monitoren.

HTM webshop

Sinds enige tijd kunt u nu ook vervoerbewijzen kopen in de in de webshop van HTM op de website www.htm.nl. Alle vervoerbewijzen zijn met een paar simpele stappen te verkrijgen.

De nieuwe webshop is volledig geïntegreerd in de website. Natuurlijk kunt u onze vervoerbewijzen ook op de bekende andere locaties, zoals de HTM Servicepunten, kopen. Nieuwsgierig? Neem snel een kijkje in onze webshop.
Webshop

HTM-panel zoekt nog meer deelnemers

Wij zijn altijd op zoek naar reizigers die graag hun mening willen geven over HTM. We horen graag van onze klanten wat er beter kan en hoe we dat het beste kunnen veranderen. Heeft u familie, vrienden of kennissen van 16 jaar of ouder die ook wel eens met HTM reizen? Attendeer hen dan op deelname aan het HTM-panel, zij kunnen zich aanmelden via htmpanel.nl. Want elke mening telt!
Marije Heerikhuisen
Marije Heerikhuisen
HTM Personenvervoer N.V.
Projectleider HTM-panel
info@htmpanel.nl
Gideon van der Hulst
Gideon van der Hulst
Citisens B.V.
Beheerder HTM-panel
info@htmpanel.nl
visuals Nieuwsbrief HTMTekengebied 2@4x
MailPoet